mohou ovlivňovat velikost i tok ki. Pokud jsme zdrávi, tak naše ki proudí plynule a je ve všech meridiánech vyrovnaná. Pokud jsme ale nějakým masáže Libeň způsobem oslabeni, začne se ki v určitých drahách hromadit, nebo je jí tam naopak málo. To potom způsobuje zdravotní poruchy, lépe řečeno se stáváme náchylnějšími k určitým nemocem. Stav nadbytku ki v meridiánu označujeme jako jitsu, stav nedostatku jako kyo. Bolestivý jitsu meridián je příznakem poruchy, bolestivý kyo meridián příčinou poruchy. Shiatsu se zaměřuje především na kyo meridiány, protože je nutné léčit právě příčiny, s následky si už naše tělo poradí samo. Jang a jin Ve východní filozofii můžeme najít termín tao čínsky cesta, řád, smysl, koloběh světa, ale i morální princip, zákon světa. Z tao se odvozuje jedno, neboli bytí, a z něj se dále Bulovka polarizují dvě síly, jin a jang. Nedostatek a proudění mezi těmito dvěma principy vytváří právě onu ki. Jang a jin jsou dvě protichůdné Vychovatelna síly, ale nemohou existovat bez sebe, ztratily by smysl. Z jinu počíná jang a z jangu zase jin. Jsou příčinou ustavičných změn a zákonitého koloběhu. Jang je výraz pro všechno pozitivní, slunečné, odpovídá všemu, co je světlé, suché, tvrdé, stoupající, jang je masáži Libně nebe, mužnost, teplo, aktivita. Jin je naopak výraz pro všechno negativní, ve stínu, odpovídá všemu, co je tmavé, vlhké, měkké, klesající, jin je země, ženskost, chladno, pasivita. Tato polarita, tento systém má značný význam právě v medicíně při popisování
životních pochodů v lidském těle. Voříšek, Nadbytek jangu se projevuje horkostí, zčervenáním, suchostí, nadměrnou aktivitou orgánů. Typickým příkladem nadbytku jangu je akutní zánět. Nedostatek jangu se projevuje relativní převahou jinu, dochází k únavě, zimomřivosti a Palmovka zpomaluje se krevní oběh. Tam, kde převládá jin, trvá tendence k chladu, vlhkosti, nedostatku funkce orgánu a při dlouhodobém trvání k Českomoravská tvorbě nádorů. Při nedostatku jinové energie dochází k relativnímu nadbytku jangu a dochází k nervozitě, předrážděnosti, nespavosti. Sedmík, Teorie pěti elementů Podle tradiční čínské filozofie se ki projevuje jako pět různých výrazů energie, známých jako pět elementů VODA, DŘEVO, OHEŇ, ZEMĚ, KOV. Pět prvků představuje různé kvality energie ki, tedy pět různých způsobů, jimiž se tato energie projevuje ve vesmíru. Prvky se projevují i v nás, lidských bytostech, a tak nás spojují s okolním prostředím, s ročními obdobími a časem. Libní klasická masáž V shiatsu se teorie pěti prvků využívá k rozpoznání příčiny zdravotních obtíží a k určení drah, na které by se měla terapie zaměřit. Voda představuje zimu, půlnoc, chladno, sever, sténání, strach, nejistotu. Dává život dřevu. Dřevo představuje jaro, jitro, montessori školkách Praha 9 Libeň