rehabilitační pracovník už několik let, ale na každém z kurzů, který jsem absolvovala, mi bylo vždy řečeno, že pokud dítě nemá Na Bateriích žádný zdravotní problém, není třeba jej žádným způsobem masírovat. Touto problematikou jsem se začala zabývat až s narozením mého syna, který neměl žádné zdravotní potíže, ale asi tím že se o masáže zajímám už dost dlouho, mi to připadalo jaksi automatické. Zjistila jsem, že existuje spousta materiálů o účinnosti a výsledcích této metody a myslím, že by se tato metoda s dětmi mohla vyučovat nejen v pedagogicko psychologických poradnách a na pedagogických fakultách, ale ve spolupráci s pediatry a neurology by se měla praktikovat i v masážních Baterie některých zdravotnických zařízeních, nemocnicích, v prenatálních poradnách, mateřských centrech apod. Prostudovala jsem spoustu postupů dětských masáží a nejvíce se přikláním k metodě paní Jany Hašplové, u které jsem také absolvovala kurz dětských masáží. Tato práce není žádným složitým výzkumem. Hlavním cílem bylo sestavit stručný, teoretický návod, který by měl sloužit všem budoucím i přítomným rodičům, prarodičům, pěstounům a lidem pečujícím o děti s láskou a něhou. Vývojové etapy dítěte Každé dítě je jiné a jeho vývoj je jedinečný. Rychlost, s jakou se dítě vyvíjí v prvním roce života, nenapovídá téměř nic o jeho budoucích schopnostech či Petřiny inteligenci. Děti získávají nové dovednosti většinou v podobném pořadí, ale liší se doba, kdy si novou dovednost osvojí. Vývoj dítěte masáže Na Bateriích
probíhá ve skocích, po kterých následují období, kdy se zdánlivě nic neděje. Pokud dítě zapomene nějakou dříve získanou dovednost, je pravděpodobné, že se právě učí něco nového. Nervový systém je nezralý a nesnáší delší zátěž jedním druhem podnětů. Dítě má klasická masáž Bateriích schopnost podněty si přivolat, ale má i pojistky pro přetížení. Stačí ho jen pozorně vnímat. Od narození do tří let dítě roste a dělá pokroky nejrychleji. Dítě se vyvíjí fyzicky procvičuje jemnou a hrubou motoriku, rozumově myslí a řeší problémy, komunikačně osvojuje si dovednosti porozumět a vyjadřovat se, psychologicky objevuje svou identitu, sociálně lidé působí na dítě a dítě působí na ně, emočně vyjadřuje své emoce. Každé dítě projde určitými vývojovými stádii, ale ne každé dítě musí dosáhnout toho určitého stadia ve stejnou dobu jako ostatní děti. Některé děti lépe lezou po čtyřech, některé dříve chodí. Při posuzování dětí dle